säfsen & söndag !

hej vänner !
i tordags efter jobbet så åkte vi som sagt till säfsen där hela familjen samt släkten var.
det gick bra att åka, dock var det rätt taskigt underlag. men det gick bra och vi kom fram oskadda :)

väl framme så packade vi in oss i våran stuga som vi delade med lillebror o hans tjej samt lillasyster o hennes pojkvän.
otroligt fin stuga var det. ska lägga upp någon bild sen..när jag lagt in dem på datorn.
det finns bilder på facebook för den som inte orkar vänta :P
mamma o pappa hade en egen stuga, lika fin som våran :)

det blev partaj då på torsdagskvällen, riktigt roligt..men det blev nog lite för mycket av det goda för min del :P
så i fredags när vi vaknade var vi slitna allihopa.
men det fick inte hindra oss från att åka o hyra slalomskidor samt köpa liftkort, för vi skulle upp i backen :)
och jag kan faktiskt åka slalom nu, äntligen har jag lärt mig det :) okej..jag är inte superduktig men jag tar mig nedför backarna och det är väl huvudsaken..blir lite störtlopp ibland bara när jag glömmer bort hur man svänger :P hihi !
sjukt kallt var det också, så jag tror faktiskt att jag förfrös tårna..eller inte bara jag, alla andra också.

fredagskvällen bjöd på tacos i moster o stefans stuga, samt fest då också..
fast jag o markus kom inte igång riktigt eftersom vi fortfarande var slitna..så vi gick o lade oss vid 11 tror jag.
det var så himlans skönt att få sova då..
och jag var så himla trött när telefonen ringde kvart i 3 på natten..det var mamma.
pappa hade ramlat när dem var på väg hem från mosters stuga till sin egen..han hade klivit för nära dikeskanten, ni vet när man tror att vägen är bredare fastän den inte är det..så han ramlade och slog sig så illa att hela axeln åkte ur led.
mamma ringde som sagt till vår stuga, så jag o marie skyndade oss till dem.
väl framme så frågade mamma om inte jag kunde försöka bryta tillbaka axel och jag sa att det kunde jag inte..utan att vi måste ringa efter en ambulans.
5 i 3 ringde jag 112..och dem skulle skicka en ambulans sa dem, men att det skulle ta lite tid eftersom vi befann oss långt bort från närmaste sjukhus, det låg i ludvika och var ca 4mils avstånd.
när vi väntat i ca en timme så ringde jag igen och frågade vart ambulansen var..fick till svar att vi skulle få vänta 1h till ca..skit roligt..pappa hade sjukt ont och visste inte hur han skulle bete sig.
det var så himla plågande att inte kunna göra något, att se hur han verkligen led.
halv 5 kom en lättambulans samt en ambulanskille..han förklarade att han inte kunde bryta tillbaka axeln utan att han skulle vara tvungen att ta pappa med till ludvika sjukhus för att dem var tvungen att röntga axeln.
ambulanskillen sa också att dem förmodligen lära åka vidare falu sjukhus för att röntgen öppnade klockan 8 på morgonen i ludvika.
han tog med pappa och dem hamnade i falun på sjukhuset där.

på morgonen när jag vaknade så ringde jag till ludvika sjukhus för att kolla om han var där, men det var han inte. utan dem hade ju åkt vidare till falun. så jag ringde till sjukhuset i falun och blev kopplad till avdelning 17 där pappa låg. fick prata med en sköterska som sa att pappa nyss hade kommit dit och att han väntade på operation.
dem kunde inte lägga axel till rätta utan att söva honom för hela axeln hade åkt ur led..
dem fick göra 4st röntgen bilder tror jag..och efter att dem sövt honom och lagt axel till rätta så såg det bra ut, förutom att en benbit är lös och att det är en muskel som hjälper till att hålla den på plats.
så i mellandagarna nu efter jul måste han på sjukhus igen för att röntga o se att allt fortfarande ser bra ut och att benbiten fortfarande är där den ska vara.

pappas bror är ambulansman och han tyckte det var jättekonstigt att dem inte skickade en ambulans på en gång akut. han trodde också att dem måste ha andra prioriteringar i det länet än vad dem har här i vårt län.
antagligen så var dem tvungen att söva honom för att allt tog sådan himla tid, pappa gick ju med axel helt ur led i 9h innan dem gjorde något..inte konstigt då kanske att läkare inte kan lägga den till rätta.

så vi åkte och hämtade pappa på falu sjukhus vid halv 5 igår..sedan åkte vi hem.
vi kom hem en dag för tidigt..skulle ju ha kommit hem idag egentligen.
men det blev ju så tokigt !

men om man bortser från detta tråkiga så var resten helt sjukt roligt !
tack till världens bästa familj och släkt !

markus vaknade upp i morse med magsjuka..jag är livrädd att han ska smitta mig.
min bror och hans tjej har också fått magsjuka, samt mina kusiner, robin christoffer o sebastian.
och alla vi var i säfsen..det bårdar inte gott ! men peppa peppa, jag ska inte bli sjuk.
imorgon väntas jobb igen, och tisdag o onsdag. sen blir det ledigt, långledigt uppe i funäs !
guud vad skönt och jag längtar så mycket !

nu ska jag se klart gossip girl, sen blir det dusch o bums i säng :)

god jul alla godingar !

Kommentarer
Postat av: jag

TRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅK

2010-01-16 @ 18:31:30
URL: http://trillskan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0